چک لیست جامع بازاریابی رستوران برای فروش بیشتر!

بازاریابی رستوران

اگر صاحب رستوران هستید و فروش کم و عدم هماهنگی هزینه‌ها و درآمدتان باعث شده احساس نگرانی برای آینده کسب‌ و کارتان کنید، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین اگر فروشتان مناسب باشد یا حتی تازه به فکر راه اندازی رستوران افتاده‌اید، به کار بردن نکات این مقاله می‌تواند در افزایش فروش رستوران شما نقش به‌سزایی داشته باشد. در انتهای مقاله نیز چک لیستی برایتان آماده کرده‌ایم که با استفاده از آن وضعیت فعلی رستوران خود را بررسی کنید و مواردی که در آن عملکرد مناسبی نداشتید را تقویت کنید.

شناسایی مخاطب هدف

اگر از متخصصین تبلیغات و بازاریابی بپرسید مهم‌ترین گام و ابتدایی‌ترین قدم در شروع بازاریابی رستوران چیست، قطعا به شما خواهند گفت شناسایی مخاطب هدف کسب‌ و کار و خصوصیات اخلاقی و محیطی که در آن بیشتر وقت می‌گذراند.

در مثال ما که هدفمان بازاریابی رستوران است، شما باید بتوانید در قدم اول مخاطب هدف خود را پیدا کنید و نیازش را بسنجید و بررسی کنید که چنین مخاطبی بیشتر وقت خود را در چه محیطی می‌گذراند. اگر به صورت اصولی در ابتدای مسیر، بیزینس پلن رستوران برای خودتان طراحی کرده باشید، قطعا پاسخ تمامی این موارد را در آن برنامه پیدا کرده‌اید.

ولی اگر تا به حال به این سوال فکر نکرده‌اید، سوالات زیر را با دقت بخوانید و پاسخ آن را یادداشت کنید و در ادامه با ما همراه باشید تا متوجه کاربرد این سوالات بشوید.

  • سن مخاطب شما چقدر است؟
  • سطح درآمد آنها چقدر است؟
  • علایق و سرگرمی‌های مخاطب شما چیست؟
  • چه مشکلاتی دارند که می‌خواهند حل کنند؟
  • به دنبال چه موضوعاتی هستند؟
  • چه نوع محتوایی را دوست دارند دنبال کنند؟
  • مخاطبان شما از چه کانال‌هایی برای دریافت اطلاعات دنبال می‌کنند؟

با پاسخ به همین سوالات به راحتی بخش زیادی از مسیر بازاریابی رستوران را طی کرده‌اید. شما حال می‌توانید با توجه به پاسخ سوال‌های بالا روندهای رستوران خود را اصلاح کنید یا به آن روند مثبتی اضافه کنید. برای مثال شما می‌توانید با شناخت مخاطب خود و میزان درآمدش، قیمت‌های اقلام منو خود را تغییر دهید یا اینکه می‌توانید با تبلیغات کردن در محیطی که مخاطبتان بیشترین وقت را در آن می‌گذراند باعث آگاهی از برند و افزایش فروش شوید. حال که این موضوعات را متوجه شدید، بهتر است به سراغ قدم بعدی برویم.

شناسایی مخاطب هدف

تعیین هدف از بازاریابی

حال نوبت این است که شما تصمیم بگیرید به چه علت می‌خواهید اقدامی جدید در جهت بازاریابی رستوران خود انجام دهید. اهداف بازاریابی می‌تواند با توجه به نیاز و مرحله‌ای که کسب‌ و کارتان در آن است متفاوت باشد. ممکن است شما مدیر رستورانی باشید که به تازگی تاسیس شده و به دنبال جذب مشتری هستید و هدف شما این است که مخاطبین هدف خود را پیدا کنید و به نوعی باعث آگاهی آن‌ها از وجود خود شوید. و یا ممکن است که شما صاحب رستوران شناخته شده‌ای هستید و به دنبال افزایش فروش خود هستید. در این دو مثال تکنیک‌های بازاریابی رستوران کاملا متفاوت است و در مقاله‌ای مجزا به صورت کامل هردو مورد را بررسی خواهیم کرد.

آنالیز رقبا

این بخش از بازاریابی رستوران نیز می‌تواند برای ما بسیار حائز اهمیت باشد چرا که رقیبان شما می‌توانند راهنمای مسیر شما باشند. همیشه سعی کنید رقیبان خود را تحت نظر داشته باشید چرا که ایده‌های رقیبان شما برای جذب مشتری ممکن است روی کسب‌ و کار شما نیز تاثیر مثبت داشته باشد. برای مثال وقتی رقیبتان غذایی به منوی خود اضافه می‌کند و باعث افزایش فروشش می‌شود، تقلید از رقیبتان به احتمال 70 درصد باعث افزایش فروش شما نیز می‌شود.

همچنین می‌توانید فعالیت رقیبان خود را در فضاهای تبلیغاتی زیر نظر بگیرید. درصورتی که رقیبتان از نوع خاصی از تبلیغ، بازدهی خوبی می‌گیرد، قطعا شما هم با تقلید و انجام آن با کیفیت بهتر می‌توانید بازدهی خوبی را تجربه کنید.

فعالیت در فضای مجازی

شما برای شروع هر نوعی از بازاریابی رستوران در عصر امروزی، قطعا نیاز به حضور در شبکه‌های مجازی دارید، چراکه امروزه مخاطبین شما اکثر زمانشان را در فضای مجازی می‌گذرانند و برای براورده کردن نیازهایشان به تلفن‌های همراهشان پناه می‌برند. در این فضای رقابتی شما باید بتوانید از تمامی ابزارهایی که در فضای مجازی وجود دارد استفاده کنید تا بتوانید منجر به دیده شدن برند خود شوید. در ادامه چند نمونه از این اپلیکیشن‌ها و ابزارها را معرفی می‌کنیم.

وبسایت رسمی رستوران

برای اینکه شما بتوانید خدماتتان را به بهترین و جامع‌ترین شکل ممکن به مشتریانتان معرفی کنید، می‌توانید از یک طراح وبسایت کمک بگیرید و وبسایت رستوران و برند خودتان را طراحی کنید و در صفحات مختلفی که در این وبسایت می‌سازید، منوی رستوران خود، ساعت کاری و محیط رستوران را به نمایش بگذارید. همچنین می‌توانید اخبار و جشنواره‌های وبسایت خود را در قسمت مقالات وبسایت خود نیز منتشر کنید.

وب سایت رستوران

سئو محلی وبسایت رستوران

SEO یا بهینه‌ سازی وبسایت برای موتورهای جست‌وجو یکی از راه‌های بازاریابی رستوران از طریق جست‌وجو در گوگل می‌باشد. شما می‌توانید با بهینه سازی وبسایتتان برای موتور جستجوی گوگل شاهد حضور وبسایتتان در نتایج جستجو باشید. تصور کنید شخصی در گوگل سرچ می‌کند رستوران‌های صادقیه تهران و وبسایت شما در صدر نتایج جستجو نمایش داده می‌شود.

اضافه کردن محل رستوران به نقشه یا مپ

شما می‌توانید با اضافه کردن مکان رستوران خود به گوگل‌مپ یا نرم افزارهای داخلی مثل نشان و قرار دادن عکس‌هایی از محیط رستوران و غذاهای آن، باعث جذب مشتری از طریق نقشه یا مپ بشوید و ار این فرصت برای تبلیغ رستوران خود استفاده کنید.

سوشیال مدیا

سوشیال مدیا یا Social Media یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند بازاریابی رستوران می‌باشد چرا که تلفن‌های همراه امروزه وقت زیادی را از مردم می‌گیرد. فعالیت هدفمند شما در سوشیال مدیا می‌تواند باعث افزایش آگاهی از برند و دیده شدن رستورانتان توسط بازدیدکنندگان و مخاطبین هدف شوید. در ادامه چند نمونه از مهمترین این شبکه‌های اجتماعی را توضیح می‌دهیم.

اینستاگرام (instagram)

اینستاگرام درحال حاضر محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در میان مردم می‌باشد و بخش زیادی از مردم درحال حاضر در آن فعالیت می‌کنند. طبق آمارهای اعلام شده، 24 میلیون نفر کاربر فعال ایرانی در اینستاگرام وجود دارد، پس این بستر را می‌توان محیط مناسبی برای جذب مخاطب هدف در نظر گرفت. در ادامه چند روش جذب مخاطب در اینستاگرام را به شما توضیح می‌دهیم:

  1. تبلیغات از طریق بلاگرها و اینفلوئنسرها
  2. تولید محتوای ویدئویی و ترند از طریق ریلز و پست و لایوهای اینستاگرام
  3. تعامل با مشتریان و اشتراک گذاری تصاویر و تجربه آن ها در صفحه اینستاگرام رستوران

ایکس X (توئیتر)

ایکس یا توئیتر قدیم هم یکی از پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران می‌باشد. شما می‌توانید با فعالیت گسترده و اشتراک گذاری تصاویر و ویدئوهای مرتبط با حوزه فعالیت رستوران خود از این ابزار هم استفاده بهینه را ببرید.

جذب رضایت مشتریان فعلی

شاید باورتان نشود ولی به چشم دیده‌ایم که این روش در اکثر مواقع بیشترین بازدهی را داشته، چرا که مشتریان رضایتمند رستوران شما باعث جذب مشتریان جدید می‌شوند و شما تنها با جلب نظر مشتریان فعلی خود می‌توانید باعث بازاریابی دهان به دهان شوید. در این روش شما باید سعی کنید تمامی روش‌های ممکن را برای افزایش کیفیت خدمات رستوران خود، انجام دهید و شک نکنید افزایش کیفیت خدمات، بهترین روش برای بازاریابی رستوران شما می‌باشد. در ادامه مهم‌ترین موارد که در افزایش کیفیت خدماتتان تاثیر دارد را توضیح میدهیم.

افزایش کیفیت غذاها

افزایش کیفیت غذا اولین و حیاتی‌ترین وطیفه مدیریت رستوران می‌باشد، پس شما باید تمامی استانداردهایی که باعث باکیفیت‌تر شدن غذای رستوران می‌شود را رعایت کنید. چه چیزی بهتر از این که با کیفیت بالای غذاهایتان شناخته شوید؟

در زیر چند فاکتور تاثیرگذار بر این مهم را خدمتتان لیست کرده‌ایم.

  • استفاده از مواد اولیه با کیفیت
  • آموزش و توانمندسازی کارکنان آشپزخانه و ارتقا مهارت‌های آشپزی آنان یا جذب آشپز با تجربه
  • رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی
  • بهبود فرآیندهای تهیه غذا جهت آماده شدن سریع تر و همچنین با کیفیت تر
  • توجه به بازخورد مشتریان از غذاها و اصلاح روندهای موجود

ثبت مکان رستوران

استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت رستوران

استفاده از نرم افزار رستوران در حال حاضر یکی از ضروری‌ترین اقدامات می‌باشد و باید در انتخاب آن دقت بسیار زیادی داشته باشید. چرا که نرم افزار‌های مدیریت رستوران باعث افزایش کارایی و اتوماتیک شدن فرایندهای رستوران شما می‌شود و همچنین باعث اضافه شدن تکنولوژی و تجربه لذت بخش برای مشتریان رستوران شما می‌شود. در ادامه چند نمونه از برجسته‌ترین امکانات نرم افزار سول را به شما معرفی می‌کنیم:

  • امکان رزور میز: حتما برایتان اتفاق افتاده که در رستوران منتظر خالی شدن میز برای نشستن و سفارش غذا بوده‌اید. یک نرم افزار مدیریتی قدرتمند به شما این امکان را می‌دهد که پیش از ورود به رستوران و به صورت آنلاین میز رزرو کنید.این قابلیت به مشتریان شما این امکان را می‌دهد بدون انتظار در صف، به راحتی از میز رزرو شده خود استفاده کنند.
  • منوی دیجیتال: دیگر لازم نیست برای مشاهده منو رستوران به پای میز سفارش بروید تا منو را مشاهده کنید. شما می‌توانید با اسکن QRCODE روی هر میز منوی دیجیتال رستوران را مشاهده کنید.نرم افزار رستورانی سول پا را فراتر گذاشته و حتی شما می‌توانید با استفاده از آن ثبت سفارش کنید و پرداخت آنلاین نیز داشته باشید.
  • باشگاه مشتریان: اگر با صاحبان رستوران‌های موفق صحبت کنید، می‌توانید در میان حرف‌هایشان متوجه این موضوع بشوید که همه آن به باشگاه مشتریان رستوران خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهند.چرا که شما می‌توانید با استفاده از آن و استفاده از تکنیک‌های فروش، باعث بازگشت مشتری به رستوران خود شوید. نرم‌افزار سول کامل‌ترین باشگاه مشتریان رستوران را می‌تواند برای رستوران شما راه اندازی و مدیریت کند.

بیشتر بدانید: 7 کاربرد نرم افزار رستوران که باعث افزایش فروش می‌شود.

محیط دلپذیر و جذاب

غذا خوردن یکی از لذت‌هایی است که ما در روزمره خود تجربه می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم که آن را در محیطی آرام و با نشاط تجربه کنیم. پس ایجاد فضای مورد پسند مشتری می‌تواند در بازاریابی رستوران شما بسیار تاثیرگذار باشد.

  • دکوراسیون مناسب: محیط رستوران را به گونه‌ای طراحی کنید که جذاب و دلپذیر باشد.
  • نظافت و بهداشت: رستوران را همواره تمیز و بهداشتی نگه دارید.
  • موسیقی و نورپردازی: از موسیقی مناسب و نورپردازی مطلوب برای ایجاد فضایی دلپذیر استفاده کنید.

نتیجه گیری

بازاریابی رستوران‌ها یک فرآیند پیچیده و چندبعدی است که نیازمند توجه به جزئیات، خلاقیت و شناخت دقیق از مشتریان است. با بهره‌گیری از استراتژی‌های مناسب، از جمله استفاده از رسانه‌های اجتماعی، بهینه‌سازی سایت، ایجاد تجربه مشتری فوق‌العاده و همکاری با تأثیرگذاران، می‌توانید جایگاه رستوران خود را در بازار بهبود بخشید و به جذب و حفظ مشتریان وفادار بپردازید.

همچنین، استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت رستوران می‌تواند به شما کمک کند تا عملیات روزانه خود را بهینه‌سازی کنید و بر ارائه بهترین خدمات به مشتریان تمرکز نمایید. در نهایت، بازاریابی موفق رستوران‌ها نیازمند پیگیری مستمر و انطباق با تغییرات بازار است تا بتوانید همواره در صدر رقابت باقی بمانید.

با به کارگیری تکنیک‌ها و نکات مطرح شده در این مقاله، شما می‌توانید مسیر موفقیت در دنیای پر رقابت بازاریابی رستوران را هموارتر کنید و تجربه‌ای بی‌نظیر برای مشتریان خود فراهم آورید.

دانلود چک لیست مقاله